Hoe adequaat reageren schade voorkomt bij koelingproblemen…

Dat koeling in een datacenter erg belangrijk is, is onlangs weer bewezen. In geval van een storing vinden we adequaat reageren en communiceren net zo belangrijk als het oplossen van de storing zelf.

Op vrijdag 8 september omstreeks 17:00 uur valt om meerdere redenen een koeling unit uit in één van de zalen bij GYRO Center. Dat is vervelend, maar geen ramp; de koeling is immers op meerdere vlakken redundant uitgevoerd. Maar niet veel later volgt een tweede unit en kort erna een derde unit uit. En daarna nog één.

En dan gaan mensen nog harder rennen… weekend of niet.

Meldingen komen dagelijks voor; er staat een deur te lang open, koelunit 30 blaast 1 graden warmere lucht, rack D15 zit tegen de 32 Ampere aan, een server van de klant piept… Maar de melding die we nu krijgen, willen we liever niet. En doen we ook alles aan om te voorkomen. Proactiviteit vinden we heel belangrijk. Het is dan van belang om meldingen die belangrijk zijn te prioriseren. En daar is het datacenterteam heel goed in.

Kleine storingen worden door GYRO Center zelf opgelost. Voor preventief onderhoud en grotere storingen bestaan er contracten met servicebedrijven die 24/7 beschikbaar zijn. Daar is na een voormelding van één van de units een beroep op gedaan, dus zij zijn snel op locatie.

Binnen een mum van tijd zijn de juiste mensen binnen de organisatie op locatie om het vervolg te bepalen. Terwijl er hard wordt gewerkt om stijging van de temperatuur te voorkomen, wordt proactief besloten om een aantal racks uit te schakelen. Hierdoor wordt schade aan apparatuur voorkomen omdat dan de warmtelast sterk daalt.

Dit is erg vervelend, maar bleek uiteindelijk de juiste beslissing. Langer wachten zou voor schade zorgen en die is nu beperkt gebleven. Door deze beslissing kon apparatuur sneller weer worden aangezet en was de storing sneller verholpen.

In eerste instantie werd het warme weer als reden van de storing genoemd. Maar onderzoek zou uitwijzen dat verschillende (kleine) factoren deze kettingreactie heeft veroorzaakt. Het weer was daar maar een klein onderdeel van.

Bij dergelijke incidenten is adequate opvolging en vooruitdenken zeer belangrijk. We zijn dan ook zeer blij met de samenwerking tussen de betrokken klant(en) en GYRO Center, zodat we de schade en doorlooptijd van het incident significant hebben kunnen beperken.